Vi hade aldrig sovit på slott förut. Men i lördags körde vi till Bjertorps Slott i Kvänum, lite hitanför Skara.
 
Vi parkerade utanför nästan prick klockan fjorton. Tog våra väskor och gick in för att checka in. Rummet fick vi direkt och klockan femton serverades välkomstfika. Massor med gott. Men särskilt scones med grädde och sylt, mangosmoothie och kaffe.
 Efter fikat gick vi en promenad runt slottet. Så här års fanns det inte mycket att se, förutom själva slottet, så rundan gick fort. När vi kom in satte vi oss ned med varsin öl. Bjertorps Slotts jubileumsöl 1914, producerades enbart för slottets hundraårsjubileum. Jättegott öl och jättedyrt. Men ibland får vi ju "unna" oss!:-)
Vid artontiden gick vi upp på rummet och gjorde oss i ordning för middagen. Vi hade bokat fördrink, följt av en sexrätters middag och ett vinpaket på tre glas. Så otroligt god mat! Råbiff, kronärtskockssoppa, torskrygg, vidlsvin, chokladglass och avslutningsvis olika ostar. Vi var helt slut efter middagen och gick och lade oss redan vid tjugotvå. Hårda, men sköna sängar. Ändå sov ingen av oss särskilt bra. Jag tror att jag somnade på riktigt cirka två timmar innan det var dags att kliva upp för frukostbuffén. När jag låg där och vred och vände på mig och inte kunde sova, så vet jag att jag tänkte att nu hade det ju varit lite roligt att få spökbesök på rummet! En vålnad i spegeln, eller vid fönstret eller steg i rummet eller något sådant. Men ingenting! Det är ju ändå ett slott!? :-)
Vi begav oss hemåt direkt efter frukost, eftersom ett snöoväder var på ingång. Men så mycket oväder blev det aldrig.
 
Som helhet är vi nöjda med vår weekend på slottet. Med facit i hand hade vi njutit mer av en spaanläggning så här års. Jag tror att slottet gör sig bättre sen vår, sommar och tidig höst. Jag vill dock påpeka att det var väldigt trevligt, med god mat och supertrevlig personal!
 
Och så ett stort tack till svärmor och svärfar för att ni såg efter våra pälsklingar medan vi var borta!
Den ända vålnaden på slottet var jag!!!:-)
 
Må väl!
Varma kramar,
Tove
Bjertorps Slott, Resa, Weekend,

1 kommentarer

nillashalsaharmoni

08 Mar 2017 23:10

Ser mysigt ut på bilderna och vilken fantastisk god mat! Låter hur gott som helst! Så trist att du inte såg några spöken. Det gjorde ju inte jag heller... på Eggers! :)
Och pälsklingarna är ju hur goa som helst.. mjau!
Kram, Nilla

Svar: Ja, men mysigt var det! Och jag får väl hålla bättre utkik efter spökena!?Kram, Tove
Tove Svensson

Kommentera

Publiceras ej